duminică, 12 mai 2013

Cozonac tigrat



Cred ca a sosit momentul sa public ceva retete de pe masa de paste, ca altfel daca ma mai gindesc mult, ma apuca Inaltarea. Anul acesta am facut cozonac, dupa reteta Laurei Laurentiu
Ingrediente pentru doi cozonacei dolofani:
  • 400 de grame de faina
  • 80 de grame de zahar
  • 50 de grame de unt topit + 50 de grame de unt moale (pentru umplutura)
  • coaja razuita fin de la 1 lamaie sau 1 portocala
  • 20 de grame de drojdie (reteta originala prevedea 25 g)
  • 1 lingurita de miere de albine
  • 3 oua intregi
  • 1 praf de sare
  • 40 de ml. de ulei vegetal (floarea soarelui)
  • 150 de ml. de lapte caldut
  • 40 de grame de cacao (reteta originala 50 g)
  • 4 linguri cu varf de zahar pudra
  • 3-4 linguri de amidon de porumb (gustin) sau 5-6 linguri de faina (eu am pus 3 linguri amidon)

Intr-un castronel am pus drojdia cu mierea, iar cu ajutorul unei lingurite, am amestecat, pina drojdia s-a lichefiat. Intr-un alt vas, punem doua galbenusuri si un ou intreg si le zbatem foarte putin. Peste amestecul de oua, adaugam laptele caldut, amestecam bine ingredientele, apoi adaugam amestecul de drojdie si 50 g unt topit, dar rece si uleiul (recunosc ca uleiul l-am uitat si l-am pus in timpul framintarii).
In cuva masinii de framintat, am cernut faina, am adaugat sarea, zaharul si coaja de lamiie, apoi incet adaugam cite un pic din compozitia lichida, asta in timp ce aluatul se afla in procesul framintarii. Eu am mai adaugat o lingura de faina si am framintat la masina de piine de 3 ori, programul fiind de 14 minute. Am uns cu ulei un castron din plastic destul de marisor, am pus in el aluatul, l-am acoperit cu folie transparenta si l-am pus in cuptorul rece cu lumina aprinsa, timp de 45 de minute. 
Cit aluatul creste, ne ocupam de crema de ciocolata. Untul moale il amestecam cu 4 linguri de zahar pudra, apoi adaugam cacaoa si untul moale, amestecam bine, apoi adaugam albusurile (atentie, albusurile nu trebuie zbatute). Amestecam bine toata compozitia, apoi pe rind adaugam cite o lingura de amidon, amestecam pina se incorporeaza, abia dupa aceea putem adauga din nou o lingura de amidon. 

Scoatem aluatul din cuptor, iar cu ajutorul unui sucitor il intindem o foaie dreptunghiulara de cca 2 cm, apoi toata suprafata o ungem cu crema de ciocolata. Impartim in trei parti aluatul (ochiometric, da ?!), apoi o parte o pliem peste partea din mijloc, apoi la fel facem si cu cealalta parte. Apoi din nou impaturim in trei aluatul si-l lasam din nou la crescut pentru cca 30 de minute. 
Dupa ce a crescut aluatul, il scoatem, il intindem usurel cu sucitorul si repetam plierile de mai sus. Din nou punem aluatul la crescut pentru cca 45 de minute. 
Ca sa iasa cozonacul frumos ca in reteta Laurei, ar fi trebuit sa am o tava mare, dar cum nu masurasem tava din dotare, a trebuit sa tai in doua parti aluatul si sa-l pun in doua tavi mai micute, tapetate cu hirtie de copt. L-am mai lasat la crescut cca 45 de minute, timp in care preincalzim cuptorul la 180 de grade, apoi bagam tavile in cuptor si le lasam pentru cca 22-25 de minute. Daca aveti tava mare si intra toata compozitia de aluat in ea, trebuie sa-l lasati cca 35-40 de minute. 
Lasam sa se raceasca, apoi taiem si servim, e delicios si pufos, atentie doar sa nu-l lasati prea mult la cuptor.






14 comentarii:

  1. Mama,mama,cum arata!
    Tare as savura o feliuta.Eu cu problemele mele si cu regimul strict al Dianei nu am facut nimic de Paste,dar sper sa-mi scot parleala de Inaltare!
    Pupici cu drag!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Lasa DiaMar, important e sa va simtiti bine, tu si fetita ta, ca timp este de facut, chiar si fara sarbatoare. Te imbratisez cu drag, si-ti doresc multa sanatate !

      Ștergere
  2. Moaama, ce felieee! Imi trebuie vreo trei cafele ca s-o termin, deci pregateste pachetul de cafea :P
    puup

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pregatesc cafeaua, dar trebuie sa pun si aluatul la framintat, ca pina aterizezi, cozonacii sa fie calzi. Pupici !

      Ștergere
  3. Ce frumoasa sectiune!!! Arata minunat iar de gust nu ma indoiesc. As servi acum o feliuta...doua :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Paula ! A fost delicios, daca nu mi-ar fi dat medicul doua luni sa slabesc 2 kg, parca as mai fi facut o tura.

      Ștergere
  4. Foarte pufosi ti-au iesit cozonacii!

    RăspundețiȘtergere
  5. E super pufos cozonacul tau Dani, iti fur si eu o felie!

    RăspundețiȘtergere
  6. Cat de frumos si pufos ti-a iesit, draga mea!
    Va pup !

    RăspundețiȘtergere
  7. Ce frumos ti-a iesit! De revista!
    Te pup!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Maya ! Ca sa fie de revista, ar trebui sa fac niste cursuri de pozat... Pupici !!!

      Ștergere

Acest blog nu permite comentariile anonime si necivilizate !

Va multumesc !